Zijn elektrische auto’s wel zo duurzaam?

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de productie van elektrische auto’s veel energie vergt, en dan met name de productie van batterijen. Criticasters hebben het daarom over front loading van CO2-emissies tijdens de productiefase. Onderzoekers van de Norwegian University of Science and Technology in Trondheim hebben vorig jaar de gehele levenscyclus van elektrische auto’s onderzocht, dus van productie tot aan einde levensduur na 150.000 of 200.000 kilometer. De onderzoekers hebben de Nissan Leaf (met elektrische motor) en de Mercedes A-klasse (met verbrandingsmotor) onderzocht.

De conclusie van de onderzoekers: de totale broeikasgasuitstoot van een elektrische auto is over de gehele levensduur genomen nauwelijks kleiner dan van een auto met verbrandingsmotor. Dat valt alleen niet zo op, aangezien de helft van de uitstoot plaatsvindt tijdens de productie van de batterij en de auto zelf. Bij een auto met verbrandingsmotor zit slechts 10 procent van de CO2-uitstoot in de productie. Toch, zo becijferen de onderzoekers, kunnen elektrische auto’s alsnog emissies besparen in vergelijking met reguliere auto’s. Dan moet de elektriciteit alleen wel zijn opgewekt volgens de Europese energiemix, het aandeel kernenergie, gas, steenkool en hernieuwbare energie in alle Europese landen samen.

Door het tanken van de Green Label brandstoffen van AgriSneltank bewijst u het milieu dus pas echt een dienst. U zorgt met uw bestaande auto voor minimale additionele CO2 uitstoot, welke u ook nog eens compenseert via het Zeeuws Klimaat Fonds (www.tankaandetoekomst.nl)

Agriduidelijk

Pomp

Onze lage brandstofprijzen zijn duidelijk zichtbaar op de prijzenzuil. De lage prijs die hierop zichtbaar is, is ook echt de lage prijs waarvoor u tankt.

Gemak dient de mens. Hoe eenvoudiger hoe duidelijker: u tankt, betaalt met uw pinpas aan de pompunit, en kunt uw weg weer vervolgen.